De hotelbranche in Amsterdam is booming. Kamers zitten keer op keer volgeboekt, wat resulteert in fantastische bezettingscijfers. En er worden ook nog eens flinke tarieven voor betaald. Hoe kunnen we dit succes optimaliseren? Hoe bieden we gasten de optimale beleving van Amsterdam? Hospitality is wat ons betreft het antwoord. Om het nog specifieker te stellen: housekeeping. Zodra dit onderschoven kindje naar de voorgrond wordt getrokken, valt er heel wat te winnen. Ook in de huidige Amsterdamse markt.
Los het housekeeping tekort op bij jouw hotel
De tevredenheid van onze gasten hangt voor een groot deel af van het housekeeping team. Schone doucheputjes en strak opgemaakte bedden doen glimlachen. Door een lekker draaiende economie is nou net deze functie minder populair geworden. Alleen moeten die kamers wel telkens keurig in orde zijn voor de reeks nieuwe gasten die op ons wacht. In een kort tijdsbestek moet er van alles schoongeboend worden. Mede daardoor kampen General Managers van hotels met een personeelstekort op de housekeeping afdeling.
Het werk is zwaar – twintig kamers schoonmaken per dag is veel – waardoor veel personeel stopt, of niet komt opdagen. Elke General Manager kent dit probleem en heeft halsoverkop gaten moeten opvullen. Hierdoor wordt de werkdruk hoger, wat het steeds lastiger maakt om een stabiel housekeeping team op te bouwen. Hotels nemen door het geringe aanbod vaak genoegen met personeel dat eigenlijk niet geschikt is, maar dit kan dus anders.
Maak het housekeeping team passend bij jouw hotel
Door simpelweg de samenstelling van het housekeeping team passend te maken bij het hotel, stijgt het Service Level. Met als logische optie, een oplopende kamerprijs. Alleen hoe bereik je dit?
- Door de tijd te nemen om te kijken of iemand echt geschikt is voor de baan los je al een hoop op. Past de functie zowel fysiek als mentaal? Heeft iemand ervaring, of de potentie om het te leren? En is iemand echt gemotiveerd om aan de slag te gaan? Of is het slechts een tussenstap naar een andere baan?
- Bouw het perfecte team. Wij kijken bij het screenen van kandidaten naar hun achtergrond, leeftijd, interesses, en naar hoeveel uur ze willen werken, maar ook of ze bij de uitstraling en de visie van het hotel passen.
- Verder willen we weten of iemand kan rondkomen van het salaris. Wat heeft deze kandidaat hiervoor verdiend? Waar is hij of zij voor opgeleid? Kan de kandidaat rondkomen van dit salaris of is dit slechts ter opvang voor een korte periode?
Het housekeeping team dat niet wegloopt
Wanneer je housekeeping uitbesteedt, is het binnenkrijgen van de juiste kandidaten een ding. Maar hoe behoud je ze, en creëer je een leuk team? Zorg voor fijne werkomstandigheden; genoeg pauzes, een ruimte om pauze te houden, en hou het aantal kamers dat per dag schoongemaakt moet worden redelijk. De kwaliteit van het werk is gelijk beter. Daarnaast is het zwaar werk, wat een goed loon verdient. Het tijdperk van het traditioneel uitbesteden van de housekeeping afdeling tegen scherpe tarieven is voorbij. Het resulteert te vaak in onverzorgde kamers, lange wachtrijen en slechte recensies. Geef het housekeeping team erkenning. Iemand die zich gewaardeerd voelt, werkt harder en loopt niet zomaar bij je weg.
Zoek een geschikte partner
Investeer in het hospitality niveau van jouw hotel en ga een samenwerking aan met een partij die écht van toegevoegde waarde is voor jouw hotel. Laat niet alleen uitvoerend werk verrichten, maar geef de specialisten ruimte om mee te denken en hun ervaringen en kennis toe te passen. Door een goed housekeeping team op te bouwen, kun je opereren op het service level dat past binnen de Amsterdamse hotelbranche. Bel met één van de specialisten binnen Klik Uitzendbureau voor gratis advies!